Bilim ve Teknoloji Kulübü üyesi öğrenciler
tarafından üretilen “Hititray” isimli tramvayın tanıtımı yapıldı.
Yüksekokulumuzda gerçekleştirilen tanıtım toplantısına
Rektörümüz Prof. Dr. Reha Metin Alkan, Osmancık Kaymakamı Sezgin Üçüncü,
Osmancık Belediye Başkanı Hamza Karataş, Osmancık Ömer Derindere MYO
Müdürü Yrd. Doç. Dr. Mustafa Tolga Çırak, Yrd. Doç Dr. Bilgehan Tozlu ve öğretim elemanlarımız ve
öğrenciler katıldı.
Güneş enerjisiyle şarj olan ve akıllı telefonlarla da kontrol
edilebilen 20 kişilik Hititray’ın, Yüksekokulumuz
Elektronik ve Otomasyon Bölüm Başkanı Yrd. Doç. Dr. Bilge Han Tozlu
danışmanlığında 9 kişilik öğrenci grubu tarafından yaklaşık 8 ayda
üretimi tamamlandı.
Birlik ve beraberlik içerisinde hedefe ulaşmanın daha kolay olduğunu
ifade eden proje ekibi öğrencilerinden Burhan Paydar, proje süreci
hakkında bilgiler vererek yapılan çalışma neticesinde birlik olmayı,
teorik bilgiyi pratik bilgiye aktarmayı ve üniversite-sanayi işbirliğini
öğrendiklerini vurguladı.
Hititray’ın teknik özellikleri ve çalışma prensibi hakkında bilgiler
veren Yrd. Doç. Dr. Bilge Han Tozlu, çalışmanın Osmancık Ömer Derindere
MYO Elektronik Teknolojisi Programında okuyan öğrencilerimizin özgüven
sahibi, daha yetkin, daha becerili, daha geniş vizyona sahip ve ülkemize
daha faydalı olarak yetişmeleri amacıyla yapıldığını ifade ederek
projeye vermiş oldukları desteklerden dolayı Rektörümüz Prof. Dr. Reha
Metin Alkan’a ve iş adamlarına teşekkür etti.
Hititray" adını
verdikleri tramvayın 20 kişi kapasiteli olduğunu ve akıllı telefonlara
yüklenen bir uygulama sayesinde kontrol edilebildiğini de ifade eden
Tozlu, şunları kaydetti: "Bir dersimiz kapsamında projeler yapıyoruz. Bu
dönem öğrencilerimizle birlikte bir proje yapmak istedik. Memleketimize
raylı sistemin faydalı olduğunu düşündüğümüz için bir tramvay projesi
gerçekleştirdik. Sonra 'Hititray' projesi ortaya çıktı. İki dönemlik bir
çalışmanın ürünüdür. Yaklaşık 8 ay sürdü. 9 öğrencimizle yaptık. 20
kişilik kapasitesi var. Şuan tramvayımız 'prototip' olduğu için aküyle
hareket ediyor. Sabit bir enerji kaynağı yok. Ancak aküler, tramvay
üzerindeki güneş enerjisi panelinden sağlanan enerjiyle şarj oluyor.
Böylelikle ücretsiz olarak kullanımı mümkün oluyor."
Projeyi,
gençlerin kendilerine güvenmeleri için hayata geçirdiklerini de dile
getiren Tozlu, "Daha aydınlık ve daha başarılı bir Türkiye inşa edelim
diye yola çıktık. Çok şükür başarılı da olduk. Bazı öğrencilerimiz
projeye başlarken tornavida tutmayı bile bilmiyordu ama proje sonunda
elektrik kaynağından gazaltı kaynağına, boyama yapmasından elektrik
panosu döşemeye kadar ilerlediler" diye konuştu.Yrd.
Doç. Dr. Bilgehan Tozlu, talep gelmesi durumunda resmi ve özel
kurumlara teknik destek verebileceklerini de sözlerine ekledi.
Osmancık Ömer Derindere MYO Müdürü Yrd. Doç. Dr. Mustafa Tolga Çırak,
Hititray projesinin başarıyla tamamlanmasının gururunu yaşadıklarını ve
benzer çalışmaların artarak devam edeceğini belirterek projede emeği
geçen herkese teşekkür etti.
Törene katılan Kaymakam Sezgin Üçüncü, Belediye Başkanı Hamza Karataş ve
Rektör Alkan ile beraberindekiler, "Hititray"a binerek, bahçeye
yerleştirilen raylar üzerinde bir süre dolaştı.
“Hititray” Güneş Enerjisiyle Çalışan Tramvayın Teknik Özellikleri:
Çalışmaları 8 aylık bir süre içerisinde tamamlanan “Hititray” tramvayı 1
kW gücünde 24V’luk bir dc marş motoru ile hareket etmektedir. Ayrıca
istenildiği takdirde akıllı telefonlarla kumanda edile bilinmektedir.
Araç prototip olduğu için sabit hat kurulmamış ve gerekli enerji
akülerden temin edilmiştir. Aküden kullanılan elektrik enerjisi, tramvay
üzerine yerleştirilen güneş paneli ile tekrar üretilmektedir. Mevcut
haliyle kullanıldığında akülerden harcanan enerji, güneş paneli
tarafından tramvayın kullanım süresinin 10-20 katı sürede üretiliyor,
ancak bu süre tramvay üzerine başka güneş panelleri eklemek suretiyle
1’e 1 oranına çekmek mümkündür. Güneşli bir günde tramvay harcadığı
enerjiyi anlık olarak güneş panellerinden temin edebilir.
Şu an itibariyle üzerinde bulunan aküler ile yaklaşık 30-45 dakika hiç
güneş görmeden gidebilmektedir. Akü kapasitesi artırılarak bu süre
uzatılabilmektedir. Üretilen tramvayda Taksim-Tünel Tramvayı örnek
alınmış ve 1/2 oranında küçültülerek imal edilmiştir. 20 kişi kapasiteli
tramvay, ortalama yaya yürüme hızı olan 5 km/saat hızla gidecek şekilde
tasarlanmıştır.